Column: milieu en gezondheid

Column: milieu en gezondheid

Het milieu, het blijft een hoofdpijndossier. Er komen steeds meer 'schone' oplossingen. Maar zijn deze oplossingen wel zo schoon? Wim verwondert zich.

Column: milieu en gezondheid

Ik heb vandaag mijn auto naar de garage gebracht voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt en de APK. Ik ben geen auto-freak, maar dit onderhoud is heilig. De auto is voor mij een ding dat me van A naar B brengt en sterk genoeg is om fietsen achterop mee te nemen. Het uiterlijk van de auto doet me niets. Ik heb jarenlang in een Lada gereden, omdat ik een ‘betaalbaar’ trekpaard wilde hebben voor mijn toercaravan. Ik heb mijn eigen manier gevonden voor zo goedkoop mogelijk rijden: ik koop een nieuwe auto en rij ermee tot ik hem niet meer vertrouw. De Lada is zo’n 13 jaar meegegaan, mijn vorige auto zelfs 15 jaar. Aanschafprijs gedeeld door 15 jaar is redelijk goedkoop rijden, toch?

Nu heb ik een auto met moderne snufjes en dat is fijn. Toen ik de auto kocht werd deze met veel extraatjes voor een hele interessante prijs aangeboden, omdat er een nieuw type voor in de plaats zou komen. Ik heb nu o.a. ingebouwde navigatie, automatische airconditioning, cruise control, airbags, parkeersensoren achter, elektrisch bedienbare ramen en centrale deurvergrendeling. Niets bijzonders, zegt u? Voor mij wel hoor. In mijn vorige auto kon ik als enige ‘moderniteit’ cassettebandjes draaien. Maar wat ik het allerfijnste vind aan mijn auto is de automaat. Wat is dat heerlijk rijden. Ik wilde er nooit aan, kreeg er een DAF-gevoel bij, maar na een korte proefrit was ik verkocht. De auto is ook best zuinig, maar het is wel een benzine-auto. Dus mag ik over een poosje Amsterdam niet meer in. Nu doe ik dat toch niet, niks voor mij rijden en parkeren in een grote stad, maar toch… Mijn auto is voor mij nog lang niet op en elektrisch rijden zie ik, ook financieel gezien, nog lang niet zitten. Daar moet nog veel aan doorontwikkeld worden.

Elektrisch rijden mag dan schoon zijn, omdat de auto zelf geen CO2 uitstoot, maar de bouw van de auto en vooral van de accu, is zeker niet milieuvriendelijk. Ook het opwekken van de benodigde energie is nog lang niet ‘schoon’.

Milieu en energie. Ja, dat zijn hoofdpijndossiers. Er moet veel meer elektriciteit opgewekt worden, liefst op een schone manier, maar er moet tegelijkertijd ook een alternatief komen voor het aardgas. Voor Groningen met de aardbevingsproblematiek is het natuurlijk een hele goede zaak dat de winning wordt afgebouwd. En de mensen in Amsterdam krijgen door het weren van benzine- en dieselauto’s vast een schonere leefomgeving, maar verplaatsen de problemen zich dan niet? Geen gas meer, geen benzine, geen kolen meer in de centrales. Dan is er heel veel andere energie nodig. En de overheid ziet nu blijkbaar heil in biomassacentrales, centrales die hout en groenafval verstoken. Daar is heel veel subsidie voor beschikbaar.

In mijn woonomgeving is veel glastuinbouw. Deze bedrijven moeten van het aardgas af. Er zijn nu plannen om in mijn woonplaats 3 biomassacentrales te bouwen. En uiteraard precies zo groot (of klein, net hoe je het bekijkt) dat er geen milieueffectonderzoek plaats hoeft te vinden. De centrales krijgen alle drie een capaciteit van 14,9 megawatt. Bij 15 megawatt moeten wel de consequenties voor het milieu worden onderzocht. En het gekke is ook dat de capaciteiten niet bij elkaar opgeteld mogen worden omdat het verschillende bouwaanvragen zijn. Ik begrijp het niet, u wel? De 3 centrales liggen op korte afstand van elkaar aan de rand van de woonbebouwing. En dit heeft bij ons, net als in bijna alle andere gemeenten waar biomassacentrales staan gepland voor de nodige onrust gezorgd.

Onder andere de RIVM waarschuwt voor dit soort centrales: zij zijn helemaal niet goed voor ons milieu en voor de volksgezondheid. Ze zorgen voor veel uitstoot van fijnstof. Daarnaast wordt het materiaal wat in de centrales verbrand wordt, aangevoerd met vrachtauto’s. En een toename van vrachtverkeer levert ook meer CO2-uitstoot en fijnstof op. Fijnstof inademen is slecht voor de gezondheid, zeker voor kinderen, ouderen en longpatiënten. Slecht voor ons allemaal, dus!

De bouw van de 3 centrales is nog niet gestart. Net als in alle gemeenten waar ook biomassacentrales moeten komen, is bij ons een actiegroep actief. Er zijn honderden bezwaarschriften ingediend. Onlangs las ik dat het Planbureau voor de Leefomgeving en de Sociaal Economische Raad een grootschalig onderzoek gaan doen naar de gevolgen van het bouwen en in gebruik nemen van deze centrales, maar dat de volksgezondheid in dit onderzoek niet wordt meegenomen. Milieu, energie en volksgezondheid, het blijft een heikel punt.

Zo, de auto is weer goedgekeurd. Ik rij naar huis. Uit de radio klinkt ‘Arcade’, het liedje waarmee Duncan Laurence het Eurovisie songfestival won. Mooi liedje van een vlotte goedlachse jongen. Meteen een vrolijke afsluiting van deze column. En wat mij betreft mag er best een beetje van de miljarden overheidssubsidie voor de biomassacentrales naar de organisatie van het songfestival 2020 in Nederland.