Deze pensionado’s pakken online een podium

Deze pensionado’s pakken online een podium

Je eigen leven vastleggen op video en dit delen via internet is niet alleen voor jongeren. Deze pensionado's pakken ook online hun podium.

Deze pensionado’s pakken online een podium

Beeldbellen met de (klein)kinderen die op reis zijn in het buitenland, foto’s delen op sociale media en Whatsappen met vrienden. Wie denkt dat alleen jongeren online te vinden zijn, heeft het mis. Het aantal 65-plussers dat gewoon digitaal meedoet groeit. In dit artikel zetten wij een paar 65-plussers op en rij die online niet onderdoen voor Enzo knol of andere digitale bekende Nederlanders.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceerde onlangs cijfers waaruit blijkt dat steeds meer 65-plussers online te vinden zitten. Hoewel jongeren nog altijd meer op sociale media te vinden zijn dan 65-plussers, wordt het verschil tussen de diverse leeftijdsgroepen wel steeds kleiner. Waar in 2014 nog maar één op de vier 65-plussers op een sociaal netwerk zat, is dit inmiddels gegroeid tot 39%. Een groei die mogelijk te verklaren is door het toegenomen smartphonebezit onder ouderen.

De nieuwe Enzo Knoll op YouTube?

Onder jongeren zijn vlogs niet meer weg te denken. Dit zijn video’s waarin iemand kijkers meeneemt in zijn of haar leven. Alledaagse momentjes – van de kapper tot het avondeten en van verdriet tot een feestje – worden vastgelegd en gedeeld op Youtube. Mogelijk de bekendste vlogger van Nederland is de 24-jarige Enzo Knol. Hij kan zelfs leven van de filmpjes waarop 1,5 miljoen mensen zijn geabonneerd. Gemiddeld worden zijn filmpjes tussen de tweehonderd- en driehonderdduizend keer gekeken. Als Enzo Knol een televisieprogramma zou hebben met die kijkcijfers dan zou hij op een normale dag in de top 25 best bekeken tv-programma’s staan. Ter vergelijking een televisieprogramma zoals Goede Tijden, Slechte Tijden trekt per aflevering ruim 900.000 kijkers (nummer 7 in de kijkcijfer top 25 van 4 juli 2017), Shownieuws ruim 600.000 (nummer 15) en Tour du Jour staat met bijna 300.000 kijkers op nummer 25.

Dat vlogs populair zijn onder jongeren betekent echter niet dat gepensioneerden niet ook aan het experimenteren zijn met het medium. Zo zijn de zussen Nienke (59) en Brenda Oldenburger (58) door Enzo Knol geïnspireerd geraakt om zelf ook hun leven vast te leggen. Sinds kort zijn de twee zussen dan ook te vinden op Youtube onder de naam Doetje en Riekeltje. “Ze maken video’s over alles wat ouderen bezighoudt, van seniorenkorting tot uitdijende heupen”, zo karakteriseert Metro het tweetal. Sommige video’s van het tweetal werden al meer dan negenhonderd keer bekeken. Iets wat minimaal lijkt naast het aantal keer dat video’s van Enzo Knol worden bekeken, maar de reacties zijn minstens net zo enthousiast. “Ik lig helemaal in een deuk.” “Ik heb weer gelachen.” “Super grappig weer.” Humor voert de boventoon bij de dames. Dat blijkt ook als ze in een interview met Metro praten over de kans dat ze net zoals Enzo Knol ooit gesponsorde video’s zullen gaan maken. “Het zou wel geweldig zijn als er uiteindelijk sponsering bij onze video’s zit”, zegt Brenda hard lachend. “Al is het voor Tena Lady of Viagra.”

Peter Mader (65) noemt zichzelf de oudste vlogger van Nederland. Zijn liefde voor video komt niet uit de lucht vallen, want hij heeft jarenlang voor Endemol gewerkt als regisseur. „Televisie maken is gewoon het leukste wat er is en op deze manier krijg ik alle vrijheid om te doen wat ik wil, dat is toch fantastisch”, vertelt hij in een interview. Net zoals Enzo Knol neemt hij mensen mee in zijn dagelijkse leven. Terwijl hij door een besneeuwd landschap loopt kijkt hij in de camera en zegt hij: “ik heb zo’n hekel aan dit weer. Ik verlang weer naar de zomer, maar goed je kunt niet de hele dag binnen blijven zitten. He verdomme ik glijd nog uit ook.”. Ook Peter heeft filmpjes die soms wel zevenhonderd keer bekeken zijn.

De video’s van de vloggende senioren zijn allemaal te bekijken zonder dat je zelf een Youtube-account hebt.

Stijlicoon met meer dan 4000 volgers

Bijna zeven jaar geleden begon Misja Beijers (65) een blog waarop ze foto’s deelde van vijftigplussers met een uitgesproken kledingstijl. Iedereen die het straatbeeld kleur gaf vroeg ze om te poseren voor haar camera. Inmiddels deelt ze op het sociale medium Instagram ook foto’s van de kleding die ze zelf draagt. Zoals dat heet haar “outfits of the day“. Of ze nou een gestreept shirt combineert met een bloemenblouse of een okergele blouse met knalroze jas, het kan altijd rekenen op veel lof. Haar motto? Mooie jonge mensen zijn toevalligheden van de natuur, maar mooie oudere mensen zijn kunstwerken van Eleanor Roosevelt.

Misja is niet de enige gepensioneerde die het sociale medium heeft ontdekt om foto’s te delen. Miriam van der Meer, een gepesioneerde begin zestiger, gebruikt het medium of foto’s van haar liefde voor (toegepaste)kunst, design, interieur, reizen en architectuur te delen. Ze noemt zichzelf gekscherend “een grijze dame met praatjes”. Op haar Instagram deelt ze veelal kunstige foto’s. Op haar blog lees je vervolgens het praatje bij het plaatje.

Heb je zelf geen Instagram? Niet getreurd! De profielen van alle beschreven gepensioneerde Instagram-bloggers zijn openbaar. Dat betekent dat je naar alle lust hun plaatjes kan bekijken en je kan verlekkeren aan al het moois wat zij delen. Alleen als je zelf foto’s wil delen of wil reageren op de foto’s van anderen, dan heb je zelf een Instagramprofiel nodig.

Mobiel spelletjes spelen

Lenie ter Wal (66) moest lachen toen ze ons een paar maanden geleden vertelde dat ze samen met haar kleinzoon het spel Pokemon Go speelde. Geen ouderwets bordspel, maar een spelletje op haar mobiele telefoon. Bij het spel ziet de speler op het scherm van zijn of haar telefoon een digitale wereld die op de werkelijkheid wordt geplakt. Dus via je telefoon zie je – in het park waarin je wandelt – getekende beestjes die iemand zonder telefoon niet ziet. En die beestjes (ook wel pokemons genoemd) moet de speler met zijn mobiele telefoon vangen. “Je moet horen hoe gek mensen het vinden dat ik dat nog doe”, vertelde de actieve gepensioneerde ons. “Ik vind het wel grappig. Dan loop ik samen met mijn kleinzoon om elf uur ’s avonds op straat Pokemons te zoeken. Het is zo moeilijk om iets te vinden wat die pubers leuk vinden om samen te doen, dus dan is dit toch te gek?”

Heb jij ook bijzondere online hobby’s? Reageer hieronder of laat een berichtje achter op onze Facebookpagina.