De vrijwilliger met de 5 poten

De vrijwilliger met de 5 poten

Net zoals het schaap met de 5 poten niet bestaat, bestaat ook de vrijwilliger met de 5 poten niet. Toch verwachten we veel van onze vrijwilligers. Herkenbaar?

De vrijwilliger met de 5 poten

Vrijwilligers zijn onmisbaar in onze samenleving. Een vrijwilliger weet alles, doet alles, kan alles en kost niks. Veel organisaties tekenen voor zo’n extra kracht en hebben hierdoor de neiging om teveel te verwachten van hun vrijwilligers. Herkenbaar of juist niet? Vaak zijn organisaties op zoek naar het schaap met de vijf poten in hun zoektocht naar een vrijwilliger. Terecht? Wij gingen op zoek naar de vijf grootste aannames. Herkenbaar? Praat mee onder het artikel.

Een vrijwilliger weet alles

Net als een gewone werknemer weet een vrijwilliger niet direct alles over de organisatie waar hij/zij voor gaat werken en hoe de organisatie in elkaar steekt. Ja, een vrijwilliger zal de organisatie werk uit handen nemen, maar goed inwerken en tijd besteden aan kennisdeling is en blijft een belangrijke voorwaarde. Een vrijwilliger is niet altijd aanwezig en mist hierdoor misschien soms relevante informatie. Heb hier aandacht voor en zorg dat ze goed geïnformeerd blijven.

Een vrijwilliger kan alles

Met het kiezen van het soort vrijwilligerswerk dat iemand gaat doen zien we vaak dat vrijwilligers totaal iets anders kiezen om te doen dan ze gewend zijn. Voor de afwisseling of om juist nieuwe dingen te leren of om na (of naast) een bureaubaan juist de zorg of horeca in te gaan. Kijk als organisatie dus altijd met welke achtergrond iemand de organisatie instapt. Voor iemand met totaal geen ervaring in de zorg zullen sommige zaken wellicht niet vanzelfsprekend zijn. Een vrijwilliger kan veel, maar moet wel de juiste informatie krijgen.

Een vrijwilliger is altijd inzetbaar

Iemand gaat vrijwilligerswerk doen omdat hij nuttig bezig wil zijn voor de samenleving en hiervoor tijd ziet naast de reguliere werkzaamheden of dagindeling. Om vrijwilligers gemotiveerd te houden moet vrijwilligerswerk niet voelen als een verplichting. Bovendien zijn er erg veel soorten invulling van vrijwilligerswerk mogelijk. Sommigen vinden het fijn om structuur in te bouwen in hun dagbesteding en kiezen er daarom voor om bijvoorbeeld 1 of 2 vaste dagen per week vrijwilligerswerk te doen. Maar veel mensen willen af en toe vrijwilligerswerk doen en schrijven zich juist in op projectbasis. Kortom, een vrijwilliger heeft misschien tijd, maar is niet altijd inzetbaar. Bespreek dit met elkaar om teleurstellingen van beide kanten te voorkomen.

Een vrijwilliger kost niets

Als we spreken over geldelijke vergoedingen kun je inderdaad zeggen dat een vrijwilliger niets kost. Lost van de organisaties die werken met vrijwilligersbijdragen is het vergoeden van eventuele onkosten iets wat een aardig gebaar is naar de vrijwilliger. Als we dit lostrekken van het financiële dan kost een vrijwilliger misschien niets, maar verdient wel iets, namelijk aandacht, waardering en tijd.

Een vrijwilliger is onmisbaar

In veel organisaties zijn vrijwilligers onmisbaar geworden. Ze geven net dat extra stukje aandacht aan de mensen of dieren waar werknemers niet aan te komen. In die zin zijn vrijwilligers onmisbaar binnen de organisatie. Zorg er wel voor als organisatie dat het werk van de vrijwilligers dit karakter blijft behouden en ze geen werk van werknemers gaan opvangen. Zo blijft het voor iedereen prettig werken en zijn en blijven vrijwilligers de kers op de taart in plaats van onmisbaar.

Welke van de bovenstaande punten zijn voor jou het meeste herkenbaar? Of heb je niet te maken met deze aannames? We zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen als vrijwilliger. Laat gerust een reactie achter.