Genieten van het leven na je pensionering

Genieten van het leven na je pensionering

Met pensioen? Wij vertellen je in drie stappen hoe je kan genieten van je nieuwe vrije tijd. Het mooie van deze tips is dat je er niet mee hoeft te wachten tot je met pensioen bent.

Genieten van het leven na je pensionering

Op het moment dat je met pensioen gaat dringt bijna automatisch de vraag: “en nu?” aan je op. Want de periode na je werkende leven mag wel als “het grote genieten” worden aangemerkt, maar wat houdt dat eigenlijk in? Wat doe je opeens met de lege dagen in je agenda na jarenlang elke dag naar werk te zijn geweest? De redactie van Leefjepensioen.nl vertelt jou in drie stappen hoe je kan genieten van je nieuwe vrije tijd. Alle drie ook nog eens zaken waar je niet mee hoeft te wachten tot je stopt met werken. Genieten van je pensioen begint al voor je pensionering!

Stap één: blijf gezond!

De eerste stap om te kunnen genieten van je vrije tijd na je werkende leven, is door te zorgen dat je gezond bent en blijft. Het is natuurlijk het beste als je al voor je pensionering goed voor je lichaam zorgt, maar ook na je pensionering kun je nog gezonder gaan leven. Dat is zelfs belangrijk voor sommige groepen gepensioneerden. Als je bijvoorbeeld tijdens je werkende leven veel lichamelijk werk hebt verricht en een daarbij behorend voedingspatroon hebt ontwikkeld, dan is het belangrijk hier aandacht aan te besteden als je stopt met werken. Je zult dan en een nieuwe lichamelijke activiteit moeten zoeken en/of je voedingspatroon moeten aanpassen, anders vliegen de kilo’s er binnen de kortste keren aan. Hieronder vijf tips voor een gezond pensioen:

  • 1. Beweeg regelmatig. In beweging blijven betekent niet meteen dat je een abonnement bij de dichtstbijzijnde sportschool moet nemen. Bewegen kan op een manier die bij jou past. Wandel bijvoorbeeld een keertje naar de supermarkt, werk in de tuin of ga een keertje zwemmen. Alle kleine beetjes helpen jou om gezond te blijven. Probeer daarbij de richtlijn van een half uur beweging per dag aan te houden. Als je het lastig vindt om alleen te bewegen, dan kan je natuurlijk iemand in je omgeving zoeken met wie je regelmatig kunt bewegen. Je bent niet de enige pensionado die voor zijn lichaam wil zorgen. Je kunt dan ook elkaars stok achter de deur zijn. Het is namelijk makkelijker om een sportafspraak met jezelf af te zeggen dan met je sportmaatje.Als je niemand in je direct omgeving kent met wie je zou willen sporten, dan kan je ook kijken of er sportklasjes in jouw omgeving zijn. Zoals bijvoorbeeld een roeiteam voor 65-plussers.
  • 2. Wissel inactieve tijd in voor actieve tijd. Meer bewegen is vaak vooral een verandering in je hoofd en de patronen die je hebt ontwikkeld. Je moet je dus bewust worden van hoe jij je tijd normaal gesproken indeelt en daarbij een deel van je inactieve tijd inwisselen voor actieve tijd. Daarvoor moet je kritisch naar je eigen dagindeling kijken. Kun je in plaats van achter de computer zitten ook naar buiten gaan? Of in ieder geval één uur van de vier uur achter de computer inwisselen voor actieve tijd?
  • 3. Eet voldoende vezels. Het is belangrijk voor je darmflora om voldoende vezels te eten. Sommige vezels hebben daarbij een gunstig effect op je cholesterol gehalte en kunnen daarmee de kansop hart- en vaatziekten verkleinen. Anderen lijken het risico op diabetes type twee te verkleinen. Er wordt daarom geadviseerd om per dag zo’n dertig tot veertig gram vezels te eten. Kies daarom in de supermarkt voor producten met vezels. Neem bijvoorbeeld zilvervliesrijst mee naar huis in plaats van de snel kokende variant of volkoren pasta en niet de gebruikelijke witte pasta. Koop ook volkoren brood. Let daarbij op dat niet al het bruine brood ook daadwerkelijk volkoren is.Een sneetje volkoren brood bevat bijna vier gram vezels, terwijl meergranenbrood net twee gram vezels bevat en een croissant nog geen eens één gram vezels. Daarnaast bevatten ook fruit en groenten veel vezels. Broccoli is bijvoorbeeld een bijzonder vezelrijke groentesoort, net zoals bospenen, rode kool en sperziebonen. Het voordeel van het eten van vezels is niet alleen de gunstige gezondheidseffecten, maar ook het feit dat vezels zorgen voor een langdurig gevuld gevoel in je maag. Ze zorgen er dus voor dat je minder eet.
  • 4. Eet gevarieerd. Net zoals voor je pensionering geldt ook na je pensionering dat een gevarieerde voeding van belang is voor je lichaam. Houd de schijf van vijf in je achterhoofd. Hoe beter jij voor je lichaam zorgt, des te gelukkiger zal jij je voelen. Dus laat desserts met veel suiker links liggen, net zoals frisdranken en chips en kies in plaats daarvan voor gezonde alternatieven. Natuurlijk mag je weleens culinair zondigen, maar zorg er voor dat je dagelijkse voedingspatroon gebalanceerd en gevarieerd is.
  • 5. Houd je brein topfit. Naast dat het belangrijk is om goed voor je lichaam te zorgen nadat je met pensioen gegaan bent, verdient ook je brein wat aandacht. Je moet voorkomen dat je brein opeens tot stilstand komt. Je kan het vergelijken met sporten. Tijdens je werkende hingen je hersens bijna dagelijks in de sportschool en kregen ze daar regelmatig een uitdaging. Zoals de kilo’s er aan vliegen als je van de ene op de andere dag stopt met sporten, zo raken ook je hersenen uit vorm als je ze van de ene op de andere dag niet meer voorziet van een uitdaging. Zoek daarom een activiteit waarmee jij je hersenen hun dagelijkse sportschoolmomentje kan geven. Denk daarbij aan het maken van een kruiswoordpuzzel, het bijwonen van een debatavond of lezing.

Stap twee: zorg dat je genoeg geld hebt om te doen wat je leuk vindt

Als je een gezond lichaam hebt om te genieten van je pensioen, dan is het ook belangrijk om voldoende financiële middelen te hebben om van je pensioen te genieten. Op die manier kan je tijdens je pensioen ook doen wat je zou willen doen. Een aantal van deze vier tips voor financieel genieten tijdens je pensioen, kan je ook al toepassen voordat je met pensioen gaat. Daardoor is je spaarpotje tijdens je pensioen alleen maar groter.

  • 1. Maak gebruik van je status als senior. Veel bedrijven, organisaties en soms zelfs restaurants bieden kortingen aan voor mensen van 65 of ouder. Door slim gebruik te maken van dit soort korting, kun je flink op je uitgaven besparen. Waarom zou jij tenslotte iets kopen bij bedrijf x als je bij bedrijf y een mooie leeftijdskorting kan krijgen? Deze korting geldt ook op veel activiteiten die je in je vrije tijd kan doen zoals naar de sportschool gaan, een cursus volgen of een museum bezoeken. Informeer er altijd voor de zekerheid naar, omdat niet elk bedrijf het uit zichzelf aangeeft.
  • 2. Verklein je economische voetafdruk. Als je met pensioen gaat, dan is het verstandig om je vaste en variabele kosten kritisch onder de loep te nemen. Kun je bijvoorbeeld een goedkopere zorgverzekering afsluiten nu je gepensioneerd bent? Wat voor abonnementen heb je allemaal afgesloten en maak je daar ook daadwerkelijk gebruik van? Door zulke kostenbesparingen door te voeren kun je soms wel enkele honderden euro’s besparen. Geld wat jij vervolgens weer kunt uitgeven aan leuke uitjes.
  • 3. Neem een bijbaantje. Misschien klinkt het gek om nadat je met pensioen bent gegaan weer te beginnen met werken, maar er een klein bijbaantje zorgt er voor dat je brein actief blijft, je sociale contacten houdt en wat extra geld hebt om op je vrije dagen te besteden. Er zijn diverse uitzendbureaus die zich speciaal richten op gepensioneerden. Hier kun je uitzendwerk doen dat past bij het werk dat je tijdens je werkende leven hebt gedaan, maar ook iets nieuws proberen. Zo kun je bijvoorbeeld aan de slag als chauffeur of op een school als toezichthouder tijdens examens. Het aantal uren dat je werkt is afhankelijk van je eigen wensen. Bij deze speciale uitzendbureaus kun je gewoon weer fulltime aan de slag, maar ook gewoon een paar uurtjes in de week. Door te werken, heb je de rest van de week ook echt vrije tijd. Daarnaast kun je financieel genieten van je pensioen doordat je een extra zakcentje hebt om te besteden.
  • 4. Zoek uit wat je niet nodig hebt. Tijdens de afgelopen jaren is je huis langzaam dichtgegroeid. Je verzamelt tijdens je leven nou onbewust heel veel spullen. Nu je niet meer dagelijks op je werk hoeft te verschijnen, heb je tijd om je huis eens een flinke opruimbeurt te geven. In plaats van weg te gooien wat je niet meer gebruikt, kun je deze spullen ook verkopen. Bijvoorbeeld online. Dat geeft niet alleen een opgeruimd gevoel (ruimte in je huis is ruimte in je hoofd), maar zorgt er ook voor dat jij weer geld hebt voor iets leuks.

Stap drie: doe iets met je vrije tijd

Als je financieel en lichamelijk gezond je pensioen begin, dan kun je beginnen met het grote genieten. Je kunt je vrije tijd gaan indelen op een manier die jij prettig vindt. Niemand is meer de baas over jouw agenda behalve jij. Nadat je gestopt bent met werken kan je vissen zo vaak als je wilt, vrijwilligerswerk gaan doen of een nieuwe hobby beginnen. Vijf tips voor de vrije tijd tijdens je pensioen.

  • 1. Onderhoud vriendschappen en sluit nieuwe. Sociale contacten bepalen voor een groot deel onze gemoedstoestand, daarom is het belangrijk om te investeren in je sociale contacten. Niets is vervelender dan op een bepaald moment niemand te hebben om even je hart te luchten, te vertellen wat je hebt meegemaakt of even gezellig iets te ondernemen. Als je dag in dag uit alleen thuis zit word je snel eenzaam. Investeer daarom in bestaande contacten, maar wees ook niet bang om nieuwe vriendschappen te sluiten. Je kan bijvoorbeeld mensen ontmoeten via jouw hobby, vrijwilligerswerk of speciale fora waar vriendschappen worden gesloten.
  • 2. Houd een weekend. Je pensionering kan voelen als één lange vakantie. En dat kan gaan vervelen. Het blijkt daarom voor veel mensen beter werkt om toch een soort werkweek en weekend aan te houden. Dus doordeweeks vaste activiteiten te plannen zoals vrijwilligerswerk, de wekelijkse bijeenkomst met de boekenclub of je sporten en in het weekend echt vrij te zijn. Het weekend is dan voor onverwachtse zaken, zoals een bezoekje van de kleinkinderen, een keertje uit eten of een bezoek aan het theater. Door een dergelijk ritme voorkom je ook dat je zeven dagen in de week druk bezet bent met nieuwe activiteiten en dus te veel gaat doen. Rust nemen is tenslotte ook tijdens je pensioen belangrijk. Want ook van alleen maar leuke activiteiten kan je het heel druk krijgen.
  • 3. Kies meer dan één hobby. Wellicht kwam er toen je met pensioen ging meteen één ding in je op wat je wilde gaan doen met je vrije tijd, maar met één hobby kun je onmogelijk al je dagen vullen. Zoek daarom drie tot vier activiteiten waarmee jij je tijd kan vullen.

Welke tips heb jij voor een gelukkig pensioen? Deel ze onder dit artikel.