Onderzoek: ‘Babyboomer blijft digitaal graag bij de tijd’.

Onderzoek: ‘Babyboomer blijft digitaal graag bij de tijd’.

“Digitaal vaardig zijn vergroot je wereld”

Er wordt vaak verbaasd gereageerd als uit onderzoek blijkt dat ‘ouderen’ online actief zijn. Maar bedenk eens dat deze generatie eigenlijk de ware pioniers zijn op digitaal vlak. Dat de babyboomer is meegegaan met de tijd is misschien meer vanzelfsprekend dan verwonderlijk.

Vol nieuwsgierigheid ontdekte de babyboomer in de jaren ‘80 en ‘90 ineens de bakbeesten die op hun bureau terecht kwamen. En konden ze eind jaren negentig door de komst van het internet ineens mailen met hun familie of kinderen aan de andere kant van de wereld. Al die jaren is deze generatie meegegroeid in de digitale ontwikkelingen; van de Commodore 64 tot aan de IPhone. 

SeniorWeb en Leef Je Pensioen zochten naar cijfers en herinneringen. En hoe deze ontwikkelingen de huidige beleving en gebruik van de digitale wereld ervaren. In een onderzoek met ruim 600 respondenten vroegen we daarom naar hun digitale gebruik en beleving. Wat blijkt: “Digitaal vaardig zijn vergroot je wereld, júist als je ouder wordt”.

Laat de cijfers spreken

De cijfers laten zien dat de babyboomer digitaal actief is. Meer dan 80% van de respondenten werkt dagelijks met de pc en 10% bijna dagelijks. De pc of tablet wordt vooral gebruikt om te mailen (98%), gevolgd door internetbankieren, overheidszaken en surfen op internet. Er is amper verschil te ontdekken tussen mannen en vrouwen. 

Ook beschikt maar liefst meer dan 95% van de respondenten over een smartphone. Deze wordt met name gebruikt om te bellen, gevolgd door mailen én als navigatiemiddel. En er eentje hebben betekent er niet meer zonder kunnen; 40% van de respondenten geeft aan dat de mobiele telefoon inmiddels onmisbaar is geworden.

Hulplijnen

Over het algemeen redt de babyboomer zich prima op deze apparaten, maar er is zeker ook wel eens wat hulp nodig. Voor zowel de pc/tablet als bij de mobiele telefoon is er met name hulp nodig bij ‘algemene (technische) toepassingen’ nodig zoals updates, computeronderhoud en het maken van back-ups. 

Waar ze in hun werkzame leven konden terugvallen op de technische helpdesk zoeken ze nu met name informatie op het internet of via een online dienst (40%), zoals SeniorWeb. Ze houden het initiatief dus graag bij zichzelf. Opvallend is dat voor de mobiele telefoon een andere hulplijn juist het meest populair is, namelijk de kinderen! 

Vergroot je wereld

Als we vragen wat digitaal vaardig zijn hen heeft gebracht horen we vooral; dat je aansluiting hebt en houdt, zowel op het gebied van kennis als in contact onderhouden met vrienden en familie en de jongere generaties. En vergeet niet het gemak dat het geeft; winkelen, bankieren, informatie zoeken.

En niet alleen nu levert het veel voordelen op, ook geven veel respondenten aan dat al die jaren digitaal bijblijven hen een goede baan heeft bezorgd en betere carrièrekansen. Kortom; er gaan deuren open als je digitale kennis hebt. Zowel tijdens je werk als in je pensioentijd. De mensen die zijn bijgebleven hebben daar nu veel profijt van; digitaal bijblijven vergroot letterlijk je wereld.

Veilig online

De ontwikkelingen gaan snel, zo snel dat ze amper zijn bij te houden. En misschien is het ook niet meer nodig om op álle gebieden bij te blijven. Weten hoe je in contact blijft, je (bank)zaken regelt en je informatie op moet zoeken is voor veel mensen genoeg om te genieten van de vele voordelen van digitaal actief zijn. De online wereld is wel veel ondoorzichtiger geworden geven respondenten aan. ‘Hoe kan ik veilig online zijn’, lijkt het nieuwe thema voor de oudere internetgebruiker en is dan ook een van belangrijkste thema’s waarover SeniorWeb de babyboomers graag informeert. 

Wil je meer weten over het onderzoek? Neem contact op met de redactie van Leef Je Pensioen of lees het persbericht.