Vrijwilligers werven, hoe doe je dat?

Vrijwilligers werven, hoe doe je dat?

Het werven van vrijwilligers. Het is niet altijd even gemakkelijk. Sterker nog, het is een fenomeen wat vaak als moeilijk wordt beschouwd. Maar, hoe doe je dat dan. Op de juiste manier vrijwilligers werven? Dat hebben wij voor je beschreven. Lees hier meer.

Vrijwilligers werven, hoe doe je dat?

Als je op zoek bent naar vrijwilligers, is de weg daar naartoe helaas niet altijd even makkelijk. Vrijwilligers kloppen vaak niet aan bij je bedrijf of organisatie, vandaar dat je zelf actief op zoek zal moeten gaan. Maar, hoe werf je vrijwilligers? Het blijft altijd een lastige vraag. Vooral als je voor het eerst met deze vraag te maken krijgt. In veel organisaties worden vrijwilligers gezocht, dus er zijn zeker nuttige tips te vinden. In dit artikel gaan we daarom verder op dit onderwerp in.

De beste manier om te werven

Wat zou het handig zijn, een handboek met regels hoe je het beste vrijwilligers kunt werven. Dat je enkel de regels hoeft te volgen om succes te boeken. Helaas moet dit boek nog geschreven worden. Dit is dan ook één van de redenen waarom het werven van vrijwilligers als een moeilijk onderdeel wordt beschouwd. Maar één ding is zeker, wanneer je niet werft gebeurt er niks. Als algemene regel geldt: ‘waar de boodschap te lezen is, bepaalt wie het leest’. Om in contact te komen met de juiste vrijwilliger, is het daarom van belang dat je goed in je hoofd hebt wie je zoekt en waar je deze denkt te vinden. In ons artikel vind de vrijwilliger die past bij jouw organisatie lees je hier meer over.

Manieren van werven

Er zijn verschillende manieren waar je gebruik van kunt maken bij het werven van vrijwilligers. Deze manieren, of zogeheten kanalen, kunnen zowel online als offline zijn. Iedere manier heeft zijn eigen voor- en/of nadelen. Over het algemeen is het verstandig je niet te beperken tot één manier. Door zowel online- als offline kanalen met elkaar te combineren, krijg je de boodschap onder een zo groot mogelijke groep mensen onder de aandacht.

Offline kanalen

Offline kanalen zijn kanalen die niks met internet te maken hebben. Het voordeel van offline kanalen is met name dat het als persoonlijker wordt ervaren. Helaas zitten er ook nadelen aan. Het is namelijk minder interactief en slechter meetbaar.

Vormen van offline kanalen zijn:

  • via,via: Door in je omgeving kenbaar te maken dat je opzoek bent naar een gemotiveerde vrijwilliger, kunnen meerdere mensen tegelijk uitkijken naar een geschikte kandidaat. Het is verstandig om aan hen aan te geven wat je de vrijwilliger te bieden hebt en waarom het leuk werk is. Zo heb je een grotere kans om in contact te komen met de juiste persoon.
  • Bericht plaatsen in regionale krant: De vacatureruimte in een plaatselijke krant kan uitkomst bieden bij het vinden van een vrijwilliger. De vacatureruimte kun je namelijk gebruik om een oproep te plaatsen. Via deze weg krijg je vooral lokale mensen. Deze mensen voelen zich vaak maatschappelijk betrokken bij hun eigen omgeving.

Online kanalen

Online kanalen zijn alle kanalen die via het internet lopen. Voordeel hiervan is dat je in een keer veel mensen tegelijk kan bedienen. Verder zijn online kanalen makkelijk aan te passen, meetbaar en interactief. Helaas zitten er aan ook aan online kanalen nadelen, het rare is is dat dit nadeel ook vaak als voordeel wordt gezien. Te weten: je bereikt in één keer veel mensen tegelijk. Moeilijke hiervan is dat je soms ook mensen bereikt die misschien niet tot je doelgroep behoren.

Vormen van online kanalen zijn:

  • Plaatsen van een bericht op een forum, Facebook of Twitter: Tegenwoordig is (bijna) iedereen digitaal georiënteerd. Door een leuk, opvallend bericht op internet te plaatsen bereik je met je bericht in één keer veel mensen.Sleutel naar succes
  • Ook op Leef Je Pensioen vind je in ons thema ‘vrijwilligerswerk’ allerlei leuke organisaties waar je per regio aan de slag kunt.

Sleutel tot succes

Dé sleutel naar succes bestaat helaas niet voor het werven van vrijwilligers. Eveneens een checklist wat je wel en wat je niet moet doen. Hoe overzichtelijker je voor jezelf hebt wie je doelgroep is, hoe beter je kan bepalen hoe je hen kunt bereiken. Onthoud: een gouden manier om te werven bestaat niet, maar een combinatie van online en offline kanalen geven een groter bereik. Voeg daaraan een leuk bericht/oproep aan toe en het zal zeker resultaat opleveren.