Zo behoud je een gezond gewicht; 4 tips van Olga Commandeur

Zo behoud je een gezond gewicht; 4 tips van Olga Commandeur

Met pensioen zijn betekent dat je een nieuw ritme krijgt. Meer tijd om te genieten en leuke dingen te doen kan dan ook effect hebben op de weegschaal. Met deze tips voorkom je dat!

Zo behoud je een gezond gewicht!

Een uitgebreid ontbijt, zelf gebakken taart bij de koffie en een toastje ’s avonds voor de tv… Als je met pensioen bent, heb je veel meer tijd om te genieten van lekker eten. Meestal tot ongenoegen van de weegschaal. ’s Lands bekendste vitaliteitscoach Olga Commandeur vertelt in een interview met Leef je Pensioen hoe je ervoor kunt zorgen dat die kilo’s er niet aan vliegen als je met pensioen gaat en je een gezond gewicht behoudt.

Ben je bewust van wat je eet

Haar eerste advies is om je bewust te zijn van wat je eet. “Kijk welke voedingswaarden een product heeft en hoeveel calorieën het bevat. Het is aan te raden om de eetmeter van het Voedingscentrum in te vullen, zodat je erachter komt hoeveel calorieën jij persoonlijk nodig hebt, want dat is voor iedereen anders,” weet de presentatrice van Nederland in Beweging!

Val langzaam af

Olga benadrukt dat bewegen maar voor een heel klein beetje bijdraagt aan het afvallen. Voor het grootste gedeelte zul je toch echt minder moeten eten, maar een crashdieet raadt ze af. “Als je wil afvallen kun je dat het beste geleidelijk doen door maximaal 25 procent minder te eten dan je mag hebben. Anders wordt het ongezond en ontstaat er spierafbraak.”

Inspiratie voor de leukste pensioencadeaus.

Inspiratie voor de leukste pensioencadeaus.

Schep minder vaak op

Vooral 65-plussers moeten uitkijken dat ze niet in korte tijd veel aankomen, weet ze. “Ze hebben vaak geen idee wat ze precies binnenkrijgen. Ze zijn net gestopt met werken en komen dan in een ander ritme. Ze gaan vaak gezellig met de partner eten. Hun ontbijt wordt uitgebreider, ze nemen meer tussendoortjes, halen een visje op de markt en de kilo’s zitten er zo aan.” Om dat te voorkomen, is portiebeheersing belangrijk. “Schep één keer op in plaats van drie keer en neem twee boterhammen in plaats van vier.”

Leer maathouden

Dat maathouden geldt ook voor tussendoortjes. “Ik was een chocoladejunk,” vertelt de oud-topsportster. “Als er chocolade in huis was, was het geen lang leven beschoren. Tegenwoordig kan ik een aangebroken reep gewoon op tafel leggen en er vanaf blijven. Dat is iets dat je moet trainen. Je moet leren om niet toe te geven aan de verleidingen die overal op de loer liggen. Word je ervan bewust dan ben je al een hele stap verder.”

Meer tips van Olga lezen?
Lees ook:

“Het belangrijkste is dat je hartslag omhoog gaat”

Fit blijven na je pensioen; 4 tips van Olga