Column: Blue Monday of Winterzonnewende?

Column: Blue Monday of Winterzonnewende?

Wim buigt zich deze druilerige dagen eens over het fenomeen 'Blue Monday'; de door 'kenners' uitgeroepen meest deprimerende dag van het jaar. Zelf bekijkt hij het liever van de positieve kant zoals de Hindoes.

Column: Blue Monday of Winterzonnewende?

Een nieuwe dag, een nieuw geluid. De sneeuw is weggesmolten, het regent weer eens. Ik haal de krant beneden uit het postvak en ga aan de eettafel zitten. Ik spreid de krant voor me uit. Kop koffie erbij. Een goede start van de dag. Ik heb in deze winterperiode toch maar weer een proefabonnement op de krant genomen. De aanbiedingen stroomden van alle kanten binnen, dus ik laat nu voor 4 euro bezorgkosten de krant 4 weken in huis komen. En nee, ik ga niet in op aanbiedingen om dit om te zetten naar een vast abonnement. Ik ben er te wispelturig voor. We willen een poosje naar de Algarve, we willen naar ons chalet op de Veluwe, we willen als het uitkomt een korte vakantie boeken of een paar dagen naar een hotelletje. Gewoon vrijuit leven onder het motto ‘pluk de dag‘. Doen waar ons petje naar staat.

Vandaag is dat dus eerst de krant uitpluizen, de dagelijkse columns lezen (waar halen ze toch steeds weer die inspiratie vandaan) en daarna? We zien wel. Nu is het weer nog slecht. Maar – zegt de optimist in mij – het regent zelden de hele dag. Toen ik nog werkte had ik altijd regenkleding bij me. Ik heb het weinig gebruikt…

Blue Monday…

Voor me ligt een artikel over Blue Monday. Na de column over de Blue Zones weer een Blue onderwerp om eens over te mijmeren. Het blue van de eerder besproken zones is een ander soort blue dan het blue van Blue Monday. Het Blue van de zones is gewoon blauw. De onderzoekers die zich bezighielden met de plaatsen waar de mensen langer en gezonder leven dan gemiddeld, kleurden op een wereldkaart een blauwe cirkel om de plaats of het gebied heen. Het Blue van de Monday is anders. Letterlijk vertalen door ‘blauwe maandag’ is niet juist, want ‘een blauwe maandag’ is een gezegde voor ‘een korte periode’.

Dit Blue komt van het Engelse begrip “feeling blue”, wat betekent: ‘neerslachtig, somber, down of depri zijn’ en komt uit de zeilscheepvaart. Als een schip zijn kapitein of een officier verloor, dan verfde de bemanning rondom het schip een blauwe band. Dit liet zien dat men in de rouw was, dat men de “Blues” had.

Blue Monday is, volgens het artikel in de krant, de meest deprimerende dag van het jaar zijn. Dat komt omdat goede voornemens zijn mislukt (!); vakanties nog ver weg zijn; de dagen nog kort en donker zijn en maandag de eerste dag van de werkweek voor de meeste mensen is. Met de nodige stress… Ik vind het verbluffend snel, als je na 3 weken al weet dat je goede voornemens zijn mislukt. Dat getuigt niet echt van doorzettingsvermogen. Zelf geloof ik sowieso niet in goede voornemens. Als ik iets wil, doe ik het gewoon. En dat kan ook mislukken hoor, maar ik heb het dan in ieder geval wel echt geprobeerd.

Het hele verhaal achter Blue Monday vind ik twijfelachtig. Zo zou een psycholoog een wetenschappelijk verantwoorde formule hebben bedacht, waarmee hij berekende dat de meeste mensen zich neerslachtig voelen op de derde maandag van januari (ik heb er gelukkig nooit iets van gemerkt). Maar er is ook een andere versie. Het hele verhaal, inclusief formule, zou ooit geschreven zijn door een PR-bureau in opdracht van een reisorganisatie! En om het verhaal geloofwaardiger te maken had dit bureau academici geld geboden om hun naam aan de formule te verbinden…

Behalve mijn krantje, besteden veel media aandacht aan Blue Monday. Meestal begint het met een korte inleiding over het onderzoek en de formule, vaak gevolgd door tips om ‘gelukkig’ te blijven of te worden. Enkele tips zijn bedoeld om stress te verminderen, maar meestal komt de commercie om de hoek kijken. Op internet zag ik een reisorganisatie die Blue-Monday-reizen aanbiedt. Er is een speciale Blue Monday-website die stelt dat zij aan deze depri-dag een positieve wending kunnen geven. Hoe zij dat doen? Zo dus:
“… Blue Monday staat bij ons in het teken van zelf-verwennerij. Samen met verschillende webshops hebben we zeer aantrekkelijke aanbiedingen waar je weer blij van wordt… “

Wie zou hier nu het meest blij van worden? U en ik of die webshops…

Voor mij is het wel duidelijk, ik stop Blue Monday in het bakje ‘commerciële onzinverhalen’. Het zit daar bij onder meer Black Friday, Halloween en Valentijnsdag.

Ik vond trouwens op internet wél een hele interessante tegenhanger van Blue Monday. In India vieren hindoes rond deze tijd hun ‘Winterzonnewende’, de overgang naar langere dagen. Zij bekijken deze donkere periode halverwege januari van de zonnige kant: vanaf nu vindt de zonsopgang elke dag weer vroeger in de ochtend plaats. Dit is toch een veel positievere manier om tegen deze donkere, koude, grijze en natte periode aan te kijken. Hier voel ik me veel beter bij. Iedere week een kwartier meer licht: voor je het weet is het weer voorjaar!

Ik heb zin in muziek en zet de radio aan. Hé, lekker nummer: ‘Lucille’ van B.B. King, de King of the Blues! Even heerlijk wegzwijmelen….

Wim.