Hoe een dagboek je geluk bevordert

Hoe een dagboek je geluk bevordert

Waar denk je aan bij een dagboek? Veel mensen zien de tienermeisjes al voor zich. Hoe ze hun grootste geheimen neerpennen in boekjes met een roze, fluffy kaft met een groot slot er op. Maar ook als je de tienerjaren al lang voorbij bent is het bijhouden van een dagboek een heel goed idee!

Naast dat het leuk is om de dingen die je meemaakt op te schrijven kent het bijhouden van een dagboek ook andere voordelen. Het bevordert namelijk je welzijn. Wij leggen uit hoe dit werkt.

Op deze drie manieren bevordert een dagboek jóuw welzijn!

1. Een dankbaar mens

Dankbaarheid is een positieve eigenschap. Het heeft een grote bijdrage aan ons geluksgevoel. Een dagboek bijhouden kan je helpen om meer stil te staan bij díe dingen in jouw leven waar je dankbaar voor kunt zijn. Hoe werkt dat?

Houd in je dagboek bij waar je dankbaar voor bent. Ongetwijfeld komen er grote, blije gebeurtenissen in je op, zoals de geboorte van een kleinkind of de dag dat je nieuwe bankstel wordt geleverd. Hoe zit het met de kleinere dingen? Die tellen ook mee.

En dat kan elke dag weer iets nieuws zijn. Spelende eendjes in het water, een vriendelijke glimlach van een vreemde, een mooi gedicht of een lang telefoongesprek.

Bedenk waar je dankbaar voor bent, en schrijf het vooral op! Hierdoor ben je bewuster bezig met dit geluksmomentje en verdiep je je gevoel van dankbaarheid. Schrijf ook op waarom je er dankbaar voor bent.

Bijvoorbeeld:

Ik ben blij dat ik ben gaan wandelen, want …

… ik zit dan beter in mijn vel

… in de natuur kom ik echt tot rust

… {vul in}

Ik heb genoten van …

… het geritsel van herfstbladeren onder mijn schoenen

… vogeltjes die hun nestje bouwen

… de  felgroene blaadjes die dit voorjaar weer uitschieten

… {vul in}

Het gaat dus niet om de grote momenten, maar ook juist de alledaagse gebeurtenissen die ons een goed gevoel geven. Als je deze oefening regelmatig doet, kun je op een later moment terugkijken op een hele verzameling dankbare momenten!

2. Mooie momenten herbeleven

Naast het beschrijven van alledaagse momenten van dankbaarheid, kun je ook extra aandacht besteden aan de bijzondere momenten. Zoals je vakantie, het vieren van een jubileum of als de kleinkinderen een nachtje komen logeren.

Op zulke momenten worden vaak veel foto’s gemaakt. Dit zijn mooie momentopnames, maar wat was ook alweer die grap waar jullie met z’n allen zo hard om hebben gelachen? Door deze gebeurtenissen meer uit te diepen kun je er ook extra (lang) van nagenieten.

Beschrijf daarom wie er waren, wat jullie deden en waarom jullie zo hebben gelachen. Wat vond je het allerfijnste of leukste moment? Benoem de details en welke emoties je ervoer. Je zult merken dat het gevoel weer helemaal terug komt en zich afspeelt als een film in je hoofd. Je herinneringen blijven levendiger dan ooit. En je weet: er komen mooie, nieuwe herinneringen bij!

pensioen gedichten

ebundel Gedichten

> Download de bundel

3. Therapeutisch

Maar als je ouder wordt weet je ook dat het leven niet altijd een feest is. We kunnen met heftige momenten en emoties te maken krijgen. Zoals het overlijden van een dierbare, ziekte, een scheiding of andere zaken die het leven voor ons in petto heeft. Het bijhouden van een dagboek kan op die momenten een heilzame werking hebben.

Het opschrijven van deze emoties kan de ergste druk eraf halen. Het kan een ontlading zijn. Je kunt álles in je dagboek opschrijven. Je kunt alle etiquette vergeten en je emoties de vrije loop laten. Als je ervoor kiest om je ervaringen op een later moment terug te lezen, krijg je meer inzicht in jezelf.

Sommigen schrijven puur voor zichzelf. Het idee dat niemand het ooit zal lezen is geruststellend en geeft een groot gevoel van vrijheid. Anderen stellen zich voor dat ze met hun ervaringen en inzichten later anderen kunnen helpen.

Wat je insteek ook is, het bijhouden van een dagboek heeft dus wel degelijk een positieve invloed op je (mentale) gezondheid. Veel plezier met schrijven!

Tips: blogs over schrijven